lauantai 4. kesäkuuta 2011

Imutyhjennettävän septijärjestelmän rakentaminen, osa 2. Septitankki

Septisarjan ensimmäinen osa käsitteli pääasiassa septijärjestelmiä yleensä, tässä toisessa osassa päästään jo tositoimiin. Käsittelen eri septijärjestelmän osat yksi kerrallaan selkeyden vuoksi, vaikkakin itse rakentelin kaikkia osia hieman lomittain riippuen aina siitä missäpäin venettä olin touhuamassa ja mikä juuri sinä päivänä sujui ongelmitta.

 Aloitetaan septitankista, joka sijoitettiin keulapiikin punkan alle.

Keulapunkan alla on hyvin tilaa.

Keulapiikin alla olevassa tilassa on Viivissä vain kaikuluotaimen anturi ja akku, joka sijäitsee kuvassa näkyvän väliseinän keulanpuolella. Tilaa on runsaasti, joten kannattaa saman tien ottaa reippaan kokoinen säiliö. Mittojen mukaan hitsattu happoterästankki olisi tietysti paras, mutta myös varmaankin kallein vaihtoehto. Budjetin ollessa rajallinen, Viiviin hankittiin keltainen HD-PE -tankki veneilijän verkkokaupasta.Tilavuus 73 litraa, jonka pitäisi kahdella hengellä riittää ihan mukavasti pitkän viikonlopun verran. Samasta paikasta hankitiin myös letkuliitinsarja.

Tämä tankki mahtuu kivasti Avance 245:n keulapiikkiin ja jopa luukusta sisään. Paljon suurempi ei enää mahtuisi. Tankki on kuitenkin niin pitkä että tankki jää kantamaan päistään molempiin laipioihin, eikä kosketa keskeltä tasaista pohja lainkaan. Tämä tarkoittaa sitä, että tankille on tehtävä välipohja jonka päälle tankki saadaan tukevasti kiinnitettyä.

Päädyin tekemään välipohjan vanerista, johon ruuvasin kiinni tukevat jalat paksummasta vanerista jota sattui olemaan käsillä. "Jalkavanerit" on asetettu kolmion muotoon jotta ne tukeutuisivat mahdollisimman pitkältä matkalta pilssitilan tasaiseen pohjaan. En ottanut oikeastaan missään vaiheessa kovinkaan tarkkoja mittoja osista, enemmänkin sahailin sieltä sun täältä tarpeen mukaan tehden välillä sovituksia. Ainut asia jonka mittasin, oli välipohjan korkeus pohjasta, joka asettui 11cm korkeudelle. Tällä korkeudella tankki mahtui vielä kivasti kansiluukun alle ja välipohjasta saatiin mahdollisimman suuri.

Tuommoinen tuli.

Välipohjan ruuvasin kiinni pilssin tasaiseen pohjaan viidellä ruuvilla, pienten patenttisiteestä tehtyjen kulmarautojen avulla. Kolme kiinnityskohtaa takareunassa ja kaksi etureunassa. Koska tila on varsin ahdas, on ruuvien kiinni ruuvaaminen varsin hankalaa. Tee poralla pienet alkureiät lasikuituun, muuten mistään ei tule mitään. Ja koska on syytä käyttää happoteräsruuveja korroosion estämiseksi, ei myöskään magneettipäisestä ruuvimeisselistä ole hyötyä. Jos omistaisi pitkät ja kapeat pinsetit, voisi ruuvien kohdilleen asettelu helpottua, mutta itselläni tällaisia ei ole. Pärjäähän sitä ilmankin.

Kiinnikeraudat.

Välipohja paikallaan.

Sama välipohja keulapiikin laatikkoon johtavan luukun kautta katsottuna.

Seuraavaksi muljautetaan tankki paikalleen välipohjan päälle ja kiinnitetään tiukasti esimerkiksi patenttisiteen avulla.Patenttisiteen sa kireälle ruuvaamalla mahdollisimman määrämittaisen pätkän ensin molemmista päistä kiinni, hieman tankin seinämästä erilleen. Sitten ruuvataan pitkällä ruuvilla yhtä patenttisiteen reikää lähempää patenttiside kiinnivälipohjaan. Tätä toistetaan kunnes side on tarpeeksi kireällä. Pahoittelen kuvan puuttumista ja sekavaa selitystä, toivottavasti edes joku ymmärsi. :)

Patenttisideremmi ruuvattuna kiinni välipojaan. Laitoin näitä kaksi.

Nyt septitankki on paikoillaan ja viimeistään tässä vaiheessa on aika ruuvata kiinni letkuliitinsarja. Koska tilaa ei tankin yläpuolella juuri ole,Pitää sekä imupuoleen että tulopuoleen laittaa 90 asteen kulmapalat. Tässä kohdassa tuli kiroiltua melkoisesti, sillä en meinannut millään saada liittimien päitä osoittamaan samaan suuntaan siten, että liittimet olisivat olleet myös kireällä. Koko ajan toinen osoitti johinkin kummalliseen suuntaan. Halusin kuitenkin liittimet samaan suuntaan koska sekä imu- että tuloputket tulevat tuosta suunnasta ja halusin letkujen vedoista mahdollisimman suorat ja lyhyet toiminnan optimoimiseksi. Lopulta tein toisen kulmaliittimen alle uuden paksumman tiivisteen kumimatosta saadakseni homman toimimaan.

Toinen kiroilun arvoinen asia säiliön suunnittelussa on kansilaipan koko ja siinä olevien reikien paikat. Koska paikat ovat aavistuksen liian lähettä toisiaan, voi liittimet ruuvata vain tietyssä järjestyksessä paikoilleen. Muuten liittimet ovat toistensa tiellä eikä liittimien kiertäminen paikalleen onnistu. Oikea järjestys on (muistaakseni) tulo-imu-huohotus. Jos laittaa mitta-anturin, tulee se kiinnittää ennen huohotusletkun liitintä. No, olihan tankki edullinen, joten kai tämä on siedettävä seikka. Mutta huono suunnittelu on  aina huonoa suunnittelua.



Seuraavaksi laitoin paikoilleen imutyhjennysletkun ja huohotus- eli korvausilmajärjestelmän. Perusperiaate letkujen vedoissa on siis mahdollisimman suora ja lyhyt. Myös jyrkkiä mutkia tulee välttää. Itselleni merkityksellistä on myös mahdollisimman hyvin piilotettu, eli esteettinen lopputulos. Näistä syistä vedin molemmat letkut takaisin pöntön taakse, jossa olevan välitilan kautta kannelle. Letkut kulkevat näppärästi vierekkäin samaa reittiä, joten suunnittelu on helppoa. Ensin huohotusletku:

Välttämätön osa huohotusletkua on aktiivihiilisuodatin, joka on syytä vaihtaa joka vuosi uuteen. Suodattimen tärkeä tehtävä on estää hajupöllähdykset kannelle vessaa vetäessä ja muutenkin, onhan letku kuitenkin se jota pitkin ylimääräinen ilma tulee ulos septitankista. Laitoin suodattimen hyllyn päälle seinälle, jotta siihen pääsisi ensivuonna helpommin käsiksi. Kuten kuvasta näkyy, letkut on katkottu rautasahalla mahdollisimman määrämittaisiksi. Huohotusletkun paksuus on muuten 19mm, joka on suositeltu minimihalkaisija.

Aktiivihiilifiltteri ja porakone. Molemmat välttämättömiä.

Kun suodatin on paikallaan, tehdään kanteen reikä huohotusventtiiliä varten, samaan tapaan kuin pohjaläpivientiäkin tehdessä. Ensin pienennä terällä testireikä ja sitten sopivan kokoisella reikäporalla kannen puolelta itse asennusreikä.

Muista porata kohtisuoraan kannen kanssa.

Kun asennusreikä on tehty kannattaa sovittaa venttiiliä asennusreikään ja tarkastaa tilanne sisäpuolelta.


Ei hyvä. Huono.

Tarkastaessa havaitaan että kannen sandwich -rakenne on niin paksu että kiristysmutterin kierteet ovat kokonaan kansirakenteiden sisällä piilossa joka estää venttiilin paikoilleen kiristämisen. ratkaisuna asiaan on laajentaa reikää sisäpuolelta ja raapia vaahtokerros pois tieltä. Sitten venttiilin voi kiristää suoraan kansikerroksen lasikuituun.

Tee sen kokoinen reikä että kiristysmutteri mahtuu paikalleen.


Kun kaikki seikat on huomioitu, on aika kiinnittää venttiili paikalleen. Reippaasti tiivistemassaa, kunnon kiristys ja venttiili on valmis. Kiinnitä huomiota venttiilin asentoon, eli reikäritilä kohti perää ja ulkolaitaa etteivät keulapärskeet ja kantta pitkin valuva vesi valu suoraan venttiilistä sisään.


Venttiili asennettuna paikalleen.


Seuraavaksi voikin kiinnittää huohotusletkun venttiiliin tuplatuilla klemmareilla ja todeta "huohotusosion" valmiiksi.

Kas näin.
huohotusletkun jälkeen on vuorossa imutyhjennysletkun asennus. Homma menee hyvin pitkälle samalla tavalla kuin huohotusletkun asennus, poislukien tietenkin aktiivihiilisuodatin. Myös kansimuhvi on stydimpi ja kiinnitetään ruuveilla, mutta muuten asennus on hyvin samanlaista. Toinen eroavaisuus on tietysti putken paksuus, joka on 38mm. Tämä on suositusten mukainen minimi.



Imutyhjennysmuhvi ja huohotusventtiili.

Kansireikiä poratessa kannattaa sitten olla tarkkana välikatossa kulkevien sähköjohtojen varalta. Itse meinasin porata poikki keulakajuutan valojen sekä ajovalojen johdot jotka kulkevat pienessä "kourussa" joka on tehty sisäkaton reunaan aivan seinän viereen.

Itse wc-istuimen asennus käsitellään seuraavassa osassa.

4 kommenttia:

  1. Itselläni tyssäsi tuo hajusuodattimen asennus siihen, ettei se mahtunut tuonne Avance 36:n vessakaapin letkujen sekaan. Pitää siis haistella löyhähdyksiä tänäkin kesänä. Jo etukäteen anteeksipyyntö naapureilta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) Koitan pysyä parin veneenmitan päässä...

      Poista
  2. Siistejä asennuksia. Fiksu tuo hiilisuodatin. Pitää harkita.

    Onko tuo kansihela pinta-asennuksena vai onko sitä upotettu hieman? Mitä käytit tiivisteenä?

    Kuinka tavallinen tuo septitankin tyhjennys tankin yläreunasta on? Olen itse nähnyt vain alapäästä tyhjeneviä tankkeja. Itsellämme on myös vastaavanlainen yläreunaan asennettu putki, mutten osaa sanoa, onko se tarkoitettu imutyhjennystä varten vai ei. Vene on juuri hankittu, enkä ole ehtinyt asiaan vielä perehtyä syvemmin. Vene on ruotsalainen, ja täten siitä puuttuu imutyhjennysjärjestelmä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kunpaakaan kansihelaa ei ole erityisemmin upotettu, asennus on tehty "standadin mukaan" siten että varsinainen helan kaulus tulee kantta vasten. Välissä on merivedenkestävää silikonia mallia Biltema. Hyvin on kestänyt. Teitty jos olisi laittanut valkoista niin olisi voinut olla siistimmän näköinen, mutta mustaa sattui olemaan valmiiksi ruutassa niin sillä mentiin.

      En osaa sanoa kuinka yleinen päältä tyhjennettävä malli on, mutta on noita muutamia tullut vastaan. En usko että toimivuudessa on lopulta suurtakaan eroa, kansitasolle imulla tavara pitää kuitenkin nostaa. Tietty jos tankin sisällä oleva putki ei ylety pohjaan saakka niin silloin tankki ei tyhjene kokonaan ja menetetään osa käytettävissä olevista litroista.

      Poista