Koko kunnostuskevään suuritöisin osuus s/y Viivissä oli imutyhjennettävän septijärjestelmän teko. Aikaisemminhan Viivissä on ollut kemiallinen wc, joka sekin oli jo aikansa elänyt. Ja onhan imutyhjennettävä vesivessa nykyaikaa! Koko projektin toteuttamiseen kului aikaa useampi viikko, suunnittelutyön lisäksi. Kokonaisuudessaan hommaa puuhattiin varmaan toista kuukautta. Koko järjestelmä tuli loppujen lopuksi rakennettua vähän ad hoc -menetelmällä, ilman pilkuntarkkaa suunnitelmaa. Seuraavissa kertomuksissa on kuvattuna koko prosessi alusta loppuun, vähän pienempin osiin jaettuna. Tämä ensimmäinen osa kuvaa järjestelmän rakennetta, sekä hieman perusperiaatteita joiden mukaan septijärjestelmä tulisi tehdä.
Septijärjestelmä koostuu seuraavista osista: wc -istuin, septitankki, veden otto, huohotus/korvausilmaletkusto, sekä tyhjennysletkusto joko imujärjestelmään, mereen, tai molempiin. Nykyinen lainsäädäntö edellyttää, että septijärjestelmän tulee olla imutyhjennettävissä. Samoin wc jätteiden pumppaaminen mereen on kielletty ellei lähimpään rantaan ole matkaa yli 12mpk. Samalla on hyvä muistaa että Itämerion varsin saastunut meri, jonka vuoksi jätteiden mereen pumppaamista tulisi myös kansainvälisillä vesillä välttää mahdollisimman pitkälle. Tätä taustaa vasten Viiviin rakennettin ainoastaan imutyhjennysmahdollisuus.
Hyviä linkkejä ja vinkkejä imutyhjennettävän järjestelmän rakentamiseen saa ainakin pidä saaristo siistinä -järjestöltä. Lopullinen rakenne riippuu myös siitä, tuleeko istuin vesilinjan yläpuolelle vai alapuolelle. Viivissä liikutaan sillä rajalla, joten suhtaudun asennukseen kuten istuin olisi vesilinjan alapuolella.
Tulevissa tarinoissa tulen esittelemään yhden esimerkin tällaisesta järjestelmästä. Kyseessä on siis Avance 245. Tarkkoja ja yksityiskohtaisia ohjeita jotka sopisivat kaikkiin venetyyppeihin on tietenkin mahdotonta antaa koska veneet ovat erilaisia ja järjestelmät tulee asentaa aina mittojen mukaan käytettävissä oleviin tiloihin. Mutta toimikoon oma projektini referenssinä.
Homma tulee joka tapauksessa aloittaa suunnittelulla ja tarvikkeiden valinnalla. Pohdittavien asioiden listalla on hankittavien letkujen pituudet, pöntön vaatima tila ja sijoitus, septitankin koko ja paikka, tarvittavien läpivientien määrä ja paikat. Ja tietysti esteettiset ja taloudelliset arvot. Avancessa oli jo ennestään paikka kemialliselle wc:lle keulapiikin ja salongin välissä, vasemmalla kupeella, vaatekaappia vastapäätä. Tämä on siis luonnollinen paikka myös pöntölle. Septitankki sujahtaa mukavasti keulapiikkiin punkan alle. Näin säästytään pitkiltä letkunvedoilta ja saadaan mukavasti kyytiin suurehko säiliö. Säiliön tulisi olla mielellään niin suuri kuin veneeseen mahtuu. Etenkin kun ainoana tyhjennysmenetelmänä tulee olemaan imu, on isohko säiliö pidemmillä retkillä välttämätön. Imuyhteen ja korvausilman läpiviennin sijoitin kannelle, wc -istuimen selkänojan taakse. Toinen vaihtoehto jollaisia olen kuullut toteutetun, on viedä imutyhjennys keulan ankkuriboksiin. Mielestäni paikka on kuitenkin hankala ja olisi myös vaatinut muutaman metrin enemmän letkua.
Viiviin käytettyjen arvikkeiden lista on suunnilleen seuraava:
- Septitankki 78l (DH-PE)
- WC istuin käsipumpulla
- Pohjaläpivientiin vaadittavat tarvikkeet
- Saniteettiletkua (3metriä 38mm ja 2 +1 metriä 19mm)
- aktiivihiilisuodatin
- imutyhjennysruuvike
- huohotusventtiili
- erinäinen määrä vaneria ja ruuveja
- ilmausventtiili vedenottoletkuun
- letkuklemmareita ja patenttisidettä
Näillä tavaroilla pitäisi päästä alkuun. Jatketaan seuraavassa osassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti