maanantai 18. huhtikuuta 2011

Vedenalaisen läpiviennin teko.

Itämeri on kohtuullisen saastunut meri. Viime vuonna tein henkilökohtaisen lupauksen Itämeren puolesta, joka kuului seuraavasti: "Lupaan vaihtaa moottoriveneeni imutyhjennettävällä septijärjestelmällä varustettuun purjeveneeseen". 1. osa lupausta täytettiin jo viime vuonna kun uskollinen tukialus Caipirinha myytiin haikein mutta onnellisin mielin seuraavalle omistajalle Porvoon saaristoon. Vajaata kuukautta myöhemmin hankimme nykyisen tukialuksemme s/y Viivin. Ostettaessa Viivi oli kuitenkin varustettu ainoastaan kemiallisella käymälällä, joka sekin oli jo aikansa elänyt. Joten tänä keväänä on aika toteuttaa Itämerilupauksen toinen osa ja rakentaa Viivin sisuksiin imutyhjennettävä septijärjestelmä.

Koska kyseinen septinrakennus on suuri kokonaisuus jossa on useita kohtuullisen universaaleja välietappeja, olen jakanut kokonaisuuden pienempiin loogisiin kokonaisuuksiin, joita voi soveltaa muihinkin remontteihin. Tämä ensimmäinen osa käsittelee otsikon mukaisesti vedenalaisen läpiviennin tekoa. Ko. läpivienti tulee tässä toimittamaan vain ja ainoastaan vedenottoaukon tehtävää.

Taustatiedoksi kerrottakoon, että purjealusten katsastusvaatimukset edellyttävät, että veneen rungon läpivientien tulee olla tiiviitä ja poponaan suljettavia aina kun läpivienti on vesirajan alapuolella. Myös vesirajan yläpuolisille läpivienneille tätä suositellaan, joskin pakollista se on ainoastaan avomeriluokituksessa (1). Näinollen teemme läpiviennistä nämä määräykset täyttävän.

tarvitset projektiin seuraavat tarvikkeet:
* tiivistemassaa
* läpiviennin
* kierreteippiä
* letkuruuvikkeen
* kuulaventtiilin
* reikäsahanterän
* ja tietysti poran, jakoavaimen ja hiekkapaperia.

Aloita katsomalla sopiva paikka läpiviennille. Sopiva paikka on sellainen, jossa kuulaventtiilin kahvaan pääsee hyvin käsiksi ja joka on muuten suojassa iskuilta. Myös aivan vedenrajasas olevia paikkoja olisi hyvä välttää jotta putkista ei sitten kesällä kuulu rasittavaa pulputusta aaltojen lyödessä laitoihin. Kun sopiva paikka on valittu ja katsottu myös ulkopuolelta että paikka on varmasti sopiva, on aika porata pieni tunnustelureikä. 

Pieni siksi, että jos paikka sittenkin osoittautuu huonoksi, on pieni reikä helpompi paikata kuin suuri. Kun tunnustelureikä on valmis, tarkastetaan lopullinen paikka myös ulkopuolelta.


Paikka vaikuttaa hyvältä.






Seuraavaksi valitaan sopivan kokoinen reikäsaha ja tehdään rohkeasti reikä ulkoa sisäänpäin. 


Sopiva koko riippuu tietysti valitsemastasi läpiviennistä. Oma läpivientini on 19mm, joten reiästä tuli noin 20mm halkaisijaltaan.Pyri poraamaan kohtisuoraan veneen kupeeseen nähden, jotta läpivienti asettuu nätisti ja tiiviisti pohjaa vasten.


Hyvä tuli

Seuraavaksi kannattaa hieman karhentaa pintaa reiän ympäristöstä hiekkapaperilla hyvän tarttumapinnan aikaansaamiseksi. Myös irtopöly kannattaa puhallella pois alueelta häiritsemästä. Kun reiän ympärys on saatu siistiksi, on aika lisätä riittävä määrä tiivistemassaa läpiviennin kaulukseen ja asettaa läpivienti paikoilleen.

Kohtuus on liian vähän

Siinä lepää



















Ylimääräisen tiivistemassan voi ottaa pois nyt, tai myöhemmin. Itse suosin hetkeä nyt. Sormella saa hyvin levitettyä massan tasaiseksi.Ulkonäön kanssa ei tässä ole niin justiinsa, vedenalaisia läpivientejä arvioivat vain kalat.


Seuraavaksi takaisin sisälle viimeistelemään läpivienti.


Kiristä läpiviennin kiristysmutteri paikoilleen kunnolla.
Pyörittele muutama kierros kierreteippiä liivisteeksi.

Lisää vielä kuulaventtiili ja letkuruuvike kokonaisuuteen, niin läpivientisi on valmis tiivistemassan kuivuttua. Muista lisätä tiivisteteippiä myös kuulaventtiilin ja letkuruuvikkeen väliin.

Voilá!

4 kommenttia:

  1. Hei!

    Kiitos sivuistasi, tarpellisia ovat. Mihin kohtaan laitoit tuon läpiviennin?

    terv. Hannu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi.

      Kiva kun on hyötyä!

      Läpivienti on mastosta parikymmentä senttiä kohti keulaa, vasemmalla kupeella, eli vessanpöntön alla. Tästä otetaan huuhteluvesi vessaan.

      Poista
  2. Hei!

    No olin sitten edes vähän hajulla asian suhteen.

    Jäsenyys venekerhossa ja venepaikka varmistui, joten nyt ei sitten kun venettä ostamaan. Käytettyä 245:sta olen katsastellut. Mihin seikkoihin sinun mielestäsi kannattaa kiinnittää huomio ensisijaisesti? Käsistäni olen omasta ja onneksi muidenkin mielestä aika kätevä, joten korjauksia ja rakenteluja harrastaisin ihan mielelläni tulevan veneeni kanssa.

    terv. Hannu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onnittelut laituripaikasta!

      Vastaus tulee vähän myöhään, mutta jos et vielä ole hankkinut niin tässä muutama vinkki:

      *vuotaako kansi? Voi olla hankala korjattava.
      *onko masto painunut kanteen? tämä on "tyyppivika"
      *onko peräsin kunnossa? halkeamia tai muuten turvoksissa? Vaatii paljon työtä korjauksessa.

      Ja sitten tietty ne perinteiset veneihin liittyvät asiat. Ihan hyvä lista on vaikkapa tässä:

      http://venenetti.fi/oppaat/venekauppa/kaytetyn-veneen-ostajan-tarkistuslista

      Tsemppiä!

      Poista