maanantai 4. heinäkuuta 2011

Ulkoisen bensatankin asennus

Kuten olen joskus saattanut mainita, Viivissä ei ole sisämoottoria. Moottorin tehtäviä toimittaa ulkolaitamoottori, Mercury Sailmate 4HV. Ja ihan hyvin toimittaakin. ainoana miinuksena on hävyttömän pieni bensatankki, ainoastaan litran vetoinen pikku purnukka joka on tunnissa tyhjä. Käytännössä tällä tunnilla kulkee noin 5mailin matkan, jonka jälkeen pitäisi tankata taas. Ja merellä se on melkoisen hankalaa ja jopa vaarallista.

Ratkaisuna ongelmaan on tietenkin ulkoinen bensatankki, joita myydään vähän joka paikassa, esimerkiksi Maritimillä ja, no, Biltemassa. Arvatkaapa kummassa oli edullisempi? Valitsin Viiviin 35 litraisen tankin, jonka sisältämä bensa ei pitäisi ihan heti loppua kesken. Bensatankin lisäksi tulee tietenkin ostaa pienellä käsipumputtimella varustettu bensaletku, jota pitkin bensa saadaan kulkemaan moottorille asti. Tämä letku voidaan viedä peräpeilistä läpi esimerkiksi samaa reittiä, mitä ohjausvaijeritkin kulkevat. Pujottamiseen ei nyt tässä sen tarkemmin perehdytä, jokainen löytänee letkulle itselleen sopivimman reitin ilman kädestä pitämistäkin. Näiden jo edellä mainittujen tarvikkeiden lisäksi olisi hyvä olla huohotusletku, sekä läpivienti huohotusletkulle, joka kulkee nimellä huohotusventtiili. Ja tietysti letkuklemmareita ja muuta tilpehööriä tarpeen mukaan.

Ensimmäiseksi pitää valita ulkoiselle bensatankille sijoituspaikka. Avance 245:ssä, kuten varmaan monessa muussakin veneessä looginen paikka on sitloodan takimmaisen penkin alla oleva laatikko, jonka pohjana on pilssi. Saman laatikon etuseinään on kiinnitetty käsikäyttöinen pilssipumppu, jonka tarkoituksena on siirtää suuria vesimääriä sisältä ulos hätätilanteessa, esimerkiksi kivilleajon jälkeen. Tämä pumppuhan on katsastusvaruste, joten sitä ei sovi ottaa pois, vaikka se ehkä tässä tapauksessa aavistuksen tiellä onkin. Alla on kuva tulevan bensatankin paikasta, ennen mitään asennustoimenpiteitä.



Koska laatikosta puuttuu pohja jonka päälle bensatankin voisi näppärästi asentaa, tulee sellainen ensin tietysti tehdä vanerista ja ruuvata paikalleen kahden pitkittäissuuntaisen vanerilaipion päälle. Suosittelen uppokantaisia ruuveja, ettei jää ruuvinkantoja hiertämään reikää tankin pohjaan.


Kas näin. Lattia on paikallaan.

Seuraavaksi pitää asentaa Biltsun tankkiin huohotusletkulle kiinnityskohta. Tässä tuli tehtyä hieman purkkaa-ja-rautalankaa -viritys bensatankin korkkiin alkuperäisen ilmausruuvin kohdalle. Toimivuus on kyllä hyvä, mutta käytettävyyden kanssa olisi parannettavaa. Nythän aina kun bensatankin korkin avaa täyttämistä varten, huohotusletku pitää vääntää usean kierroksen verran mutkalle. Tämä on hieman hankalaa, etenkin korkkia takaisin kiinni laitettaessa. Parempi paikka huohotusventtiilille olisi tankin päällä, korkeimmassa kohdassa. Näin huohotusletkua ei joutuisi vääntelemään tankkauksen yhteydessä. Puolustukseksi tekemälleni valinnalle kerron, että asennusta tehdessäni tankki oli jo täynnä bensaa veneenlaskun yhteydessä tehdyn siirtoajon johdosta, enkä halunnut porata täyttä bensatankkia jo ihan kipinävaaran vuoksi. Eikä muovinpalat bensan seassakaan ole hyvä idea. Niinpä asensin letkun irrotettuun korkkiin. Ehkä siirrän joskus, ehkä en. saa nähdä.

Taustateoriaksi kerrottakoon, että huohotusletkun tarkoituksena on ilmastoida bensatankki siten, että ylimääräinen höyrystyvä bensa ei kerää painetta bensatankkiin.Toinen tehtävä on laskea korvausilmaa tankkiin bensan määrän vähentyessä ajon aikana, jottei tankki painu luttuun. Alkuperäinen ilmausruuvi korvattiin letkulla, jotta helposti syttyvä bensahöyry saataisiin johdettua veneen ulkopuolelle, eikä pilssiin aiheuttamaan tulipalovaaraa.

Ilmausruuvin tilalle laitettu huohotusletkun ruuvike. Reikää piti vähän suurentaa poralla.

Huohotusventtiilille löytyi sopiva paikka peräpeilistä muiden läpivientien vierestä. Reikäporalla saa rouhaistua sopivan kokoisen asennusreiän helposti. Kuten aina, ensin pieni reikä paikan tarkistamista varten ja sitten varsinainen asennusreikä ulkoa sisäänpäin. Näin pinta pysyy siistimpänä. tarkista myös, ettei sisäpuolella ole mitään mitä voisi poran terällä vahingoittaa. Esimerkiksi sitä bensatankkia.

Asennusreikä isompien läpivientien välissä.

Huohotusventtiilissä on valmiina kuminen tiiviste, joten massa on tarpeetonta.

Sitten vain huohotusventtiili paikalleen ja kiristysruuvi sisäpuolelta tiukalle. Kiinnitä huomiota venttiilin asentoon. Avonainen puoli alaspäin, ettei sadevesi pääse suoraan sisään ja siten letkua pitkin bensatankkiin. Paikkaa valitessa kannattaa myös katsoa, että venttiili tulee riittävän korkealle vesirajasta ettei aallot pääse heittämään vettä bensan sekaan.

Huohotusventtiiili paikallaan.

Huohotusventtiili sisältäpäin katsottuna.

Sitten vain huohotusletku klemmarilla kiinni venttiiliin.

Huohotusletkua paikalleen laittaessa tulee letkuun tehdä jonkinlainen lenkki ylöspäin venttiilistä, siltä varalta että sadevesi tai aallot kuitenkin pääsevät kaikesta huolimatta osumaan huohotusventtiilliin. Letkun ylöspäin suuntautuva mutka varmistaa sen, ettei vesi pääse letkua pitkin tankkiin. Tästä kuvasta asiaa on ehkä vaikea hahmottaa, mutta letkun voi hyvin tuupata mutkalle kuvassa näkyvään kapeaan koloon, joka on peräpeilin ja sitloodan istuimen selkänojan välissä. (kuvan letku ei siis tässä kyseisessä kolossa ole)

Kun letkut ovat paikoillaan, on aika muljauttaa bensatankki omalle paikalleen. Tässä kohdassa havaitsin että perämoottorin telineen kiinnityspultit olivat niin pitkät, että bensatankki ei mahtunut paikalleen. Ratkaisu: kahden tiellä olevan pultin lyhennys rautasahalla.

Nyt bensatankki mahtuu paikalleen. 

Bensatankki omalla paikallaan.

Kun bensatankki on aseteltu kivasti paikalleen, tulee tankki kiinnittää siten, että kovakaan merenkäynti ei sitä lennähtämään paikaltaan. Käytin sitomiseen kiinnitysliinaa,  jonka ruuvasin ensin toisesta päästä kiinni pitkittäissuuntaiseen laipioon jonka päällä tankki on, sitten lahjapaketti -tyyliin bensatankin ja laatikon välipohjan ympäri ja ruuvilla kiinni toiseen laipioon. Toinen vaihtoehto olisi ollut muissa vastaavissa kohteissa käyttämäni patenttiside, mutta se oli juuri päässyt itseltäni loppumaan joten piti keksiä vaihtoehtoinen ratkaisu.

Tankin sidontaliina ruuvattuna laipioon. Suurella prikalla.
 
Valmis asennus. Sidonta kestää reilumpaakin heiluttelua.          

Kun tankki on tukevasti kiinni, on asennus valmis ja keskellä merta tehtävät tankkaukset historiaa!

3 kommenttia:

  1. Koska saa lukea purjehdusreissuraportteja ja kuvakertomuksia?? Tää tahtoo semmoisia!!! Kai te nyt joskus sillä veneellä purjehdittekin, ettekä vaan korjaa ja huolla ja rakenna? HÄH? ;)

    VastaaPoista
  2. Tiiäkkö, oon itse pohtinut ihan samaa, välillä tuntuu ettei kerkeä ollenkaan seilaamaan kun fiksailee vaan. Mutta lupaan, että kesälomapurjehduksesta nyt ainakin tulee kuvaraporttia!

    VastaaPoista
  3. Tankki lienee nyt huomattavast alempana kuin kaasari? Jos moottorissa ei ole pensapumppua niin miten se jaksaa imeä pensaa alhaalla olevasta tankista? Vai pumppaatko tunnin välein moottorin oman tankin täyteen?

    VastaaPoista