sunnuntai 1. toukokuuta 2011

Pohjaventtiilien vaihto

s/y Viivi omistaa 4 vedenalaista pohjaläpivientiä. 1 on aikaisemmin keväällä septijärjestelmän yhteydessä tehty josta onkin jo aikaisemmin tarinoitu. Tämä läpivienti on tietysti kunnossa, onhan lapivienti aivan uusi. Samaa ei kuitenkaan voi sanoa kolmesta muusta läpiviennistä. Yksi näistä läpivienneistä on lavuaarin poistoputken läpivienti ja kaksi muuta venttiiliä löytyy aivan veneen takaosasta, istumalaatikon alta. Alunperin läpiviennit ovat palvelleet sisämottorin jäähdytysvden ottona ja poistona. Viivistä on kuitenkin joskus nostettu sisämoottori pois ja laminoitu jopa akselin läpivienti umpeen. Konetilaan on sittemmin asennettu makeavesisäiliö. Vanhoihin moottorin jäähdytysläpivienteihin on nykyisin ohjattu istumalaatikon tyhjennysletkut.

Kuvassa alkuperäinen läpivienti. Nämähän ovet siis ne jotka veneen pitävät pinnalla.

Alkuperäiset 25 vuotiaat läpiviennit eivät siis läpäisseet henkilökohtaista tarkastustani, joten venttiilien vaihto lisätiin huolto-ohjelmaan.

Vaihtohan on sinänsä helppoa ja hauskaa. Otetaan vanha pois ja laitetaan uusi tilalle. Tässä tapauksessa tuli tehtyä myös muutama pikkuparannus järjestelmään. Vanhanmalliset kierrettävät venttiilit vaihdetaan kahvallisiin kuulaventtiileihin jotka ovat helpommat ja nopeammat sulkea. Toinen kohta on kertaamattomat letkunkiristimet. Aina pitäisi olla 2, mutta tässä kuvassahan näitä on vai yksi. Eli lisäämme toisen. Samalla tulee tarkastaa letkujen kunto aj vaihtaa tarvittaessa letkut uusiin.

Esimerkkitapauksessa vaihdetaan pentterin läpivienti, lähinnä siksi että tämän tilan kuvaaminen oli helpompaa. Mutta samalla systemillä mennään muuallakin. Eli pidemmittä puheitta toimeen:

Tuolta se löytyy, lavuaarin alta...

Siinä! Ja vaihtoon menee!

Venttiilin paikka ei ole helppo. Ahdasta on ja vanhat venttiilit ovat tiukasti kiinni. Ensin tietenkin kannattaa ottaa vanha ja ruskistunut letku pois tieltä, jonka jälkeen on hieman enemmän tilaa toimia.

Vinkki Avance 245:n kanssa painiville: Pohjaventtiiliin ylettää vasemmalla kädellä pentterin vetolaatikoston alimman laatikon kautta. Pilssitilassa ei täsä kohdassa ole väliseinää. Toki tällöin joutuu jakoavainta käyttämään vasurilla.

Sitten vain hermot kuntoon ja jakoavaimella vanha venttili irti. Kierteet ovat aina vastapäivään, vaikka välillä usko ainakin minulla meinasi horjua, niin tiukassa venttiili oli kiinni.Kuitenkin hetken ähertämisen jälkeen vanha raato makasi veneen pohjalla.

Myös letku menee vaihtoon


Vanhaa letkunpätkää hyväksikäyttäen, mitataan uusi poistoletku ja varustetaan se uusilla letkuklemmareilla. Seuraavaksi tarkastetaan itse pohjan läpivienti. Läpiviennin pitäisi olla hyvässä kunnossa jotta siihen voi laittaa uuden kuulaventtiilin.


Avancen pohjaläpiviennit on laminoitu veneeseen kiinni. Tämä tietysti hankaloittaa tarkastamista hieman, mutta silmämääräisellä tarkastuksella näkee aika hyvin mikä läpiviennin tilanne on. Jos kuitu on edelleen hyvin läpiviennissä kiinni eikä vuodoista näy merkkejä, asia on kunnossa.Huolellinen puhdistus, muutama kierros kierreteippiä, ja osat takaisin paikoilleen.


Näin jälkikäteen tarkasteltuna letku voisi olla muutaman sentin pidempi, nyt letkuun tulee pieni laitos läpiviennin viereen. Mutta haitanneeko tuo. Jos lavuaari ei kesällä vedä, niin vaihdetaan sitten letku. Kokonaisuudessaan kolmen pohjaventtiilin vaihtoon kului aikaa vajaa tunti, ja tarvikkeet tulivat maksamaan alle 50€. Ja näillä mennään taas seuraavat 20 vuotta!

Ehkäpä nämä alkoivat olla jo matkansa päässä

9 kommenttia:

  1. Hei, lähteekö nuo istuinkaukalon tyhjennyksen pohjaventtiilit helposti irti? Minulla on samoin aikomuksena vaihtaa nuo vanhat kierrettävät ventiilit, kun ne eivät ole niin helppokäyttöiset hätätilanteessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ne kauhean tiukassa ole. Pitää vain löytää jostain riittävän suuri jakoavain. Jos venttiilin kannan päällä on laminaattia niin venttiilin irroittaminen on vähän hankalampaa ja rutinaa saattaa kuulua, mutta kyllä ne irti lähtee.

      Poista
    2. palloventtiileitä luistiventtiilien tilalle miksi?

      Poista
    3. Palloventtiilin sulkemiseen menee aikaa alle sekunti. Alkuperäisenlaisen luistiventtiilin kiinniruuvaamiseen menee helposti puoli minuuttia. Siinä syy. Ja koska venttiilit ovat hankalassa paikassa palloventtiilin kahvaa voi kääntää myös jollain kädenjatkeella. Luistiventtiilin hanan ruuvaaminen laudanpätkällä ei onnistu.

      Poista
  2. Itse tappelen juuri yhden läpiviennin sulkuventtiilin kanssa. Kahva kääntyy, mutta sisällä oleva palloventtiili ei. Akselista kääntämälläkään ei enää väänny - vaihtoon. Todella tiukassa istuu ja kierteet mietityttää. Mitä tarkoitit vastapäisillä kierteillä? Aukeaa siis myötäpäivään kääntäen? Kiitos jos ehdit vastata :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aukeaa nimenomaan vastapäivään. Aivan kuin pullon korkki.

      Poista
    2. Kiitos vastauksesta! Päädyin pitkällisen vääntelysession jälkeen kaikki muut keinot käytettyäni sahaamaan koko läpiviennin pois kun oli osat niin turkasen tiukasti kiinni toisissaan ja vielä juuri sopivasti siellä moottorin takana. Uuden ajattelin laittaa blogisi ohjeilla :)

      Poista
  3. Kiitos hyvistä kuvista ja neuvoista. Käyttöveden vanha pohjaventtiili on jumissa. Se täytyy vaihtaa keväällä ennen vesillelaskua. Venttiileitä saa varmaan paikallisesta putkiliikkeestäkin.

    VastaaPoista
  4. juu, kävin itse hakemassa omat venttiilit aikoinaan muistaakseni Bauhausista. :)

    VastaaPoista