sunnuntai 22. toukokuuta 2011

Keulakajuutan eristäminen

Viivin keulakajuutan reunarimojen takana on alunperin parin millin paksuinen korkkimatto, joka on ainakin joskus ajanut lämpöeristeen ja äänieristeen virkaa. Vuosien saatossa korkkimatto on kuitenkin hapertunut aika pahasti ja puskeekin nyt esiin rimojen alta pieninä murusina. Havaitsin keväällä myös pienen tilkan vettä keulakajuutassa, jonka lähdettä voi samalla selvitellä kun kerran kajuutan seinät avaa.


Keulakajuutan rimoitusta.

Uudelleen eristäminen kannattaa tehdä oikeastaan kahdesta syystä: Ensinnäkin kunnon eristeet vaimentavat jonkinverran ulkoa kuuluvia sataman ääniä sekä kylkiin loiskuvien aaltojen ääniä mahdollistaen rauhallisemmat yöunet. Samalla kunnollinen eristäminen nostaa keulahytin lämpötilaa, jota ainakin kauniimpi sukupuoli pitää arvossa. Koska homma ei ole kovin suuri, ajattelin hoitaa asian kuntoon saman tien kun veneenlaskuun oli vielä aikaa.

Ensimmäiseksi tietysti pitää irrottaa rimat ja poistaa vanhat eristeet.Koska rimat on tehty mittojen mukaan, kannattaa rimojen irroitus aloittaa joko ylhäältä tai alhaalta ja numeroida rimat sitä mukaa kun rimoja on saatu irti. Numerointi helpottaa takaisinlaittoa huomattavasti.


Rimat  numeroituna, numerot tietysti taustapuolella.

Alkuperäinen korkkimattoeriste.

Kuten kuvasta näkyy, on alkuperäinen eriste aika happamassa kunnossa. Alareunan kosteusvaurioistakin voi päätellä että jostain on tullut ja varmaan edelleen tulee jonkinverran vettä sisään. Seuraavaksi revitään vanhat korkkimatot irti ja heitellään ne keulakuukun kautta pihalle. Matot eivät ole jurikaan kiinni joten tämä tehtävä on helppo.

Korkkimatto poistettu ja imuroitu, valmiina seuraavaan vaiheeseen.

Katonreunan kiinnityskohdat, oletettava vuotokohta.

Kun matot on poistettu, on hyvä hetki vilkuilla katonrajaan mahdollisia vuotokohtia etsien. Katon verhoilun reunan vieressä näkyy ulkopuolella olevan "varvaslistan" kiinnitysmutterit. Näiden muttereiden tiiveys näyttää silmämääräisesti olevan kunnossa, mutta jostain vesi tulee sisään. hyvä tapa selvittää asiaa tarkemmin, on kaataa ämpärillä kannelle vettä ja tutkailla tuleeko vesi jostain kohdasta sisään. Vuotokohdan selvittämistä hankaloittaa kuitenkin kannen sandwich-rakenne, jossa ylemmän lasikuidun vuotokohtä ei välttämättä ole lähelläkään sitä kohtaa mistä vesi tulee sisään, sillä vesi voi kulkea kannen välitilassa pitkiäkin matkoja. Itselläni suurin epäilys vuotokohdasta on kaiteen pylvään kohdalla. Kaide joutuu rasituksen alaiseksi ja voisi näin ollen hieman tihkua. Tämä kohta tullaan tiivistämään uudelleen myöhempänä ajankohtana.


Pääepäilty, kannen varvaslistaan kiinnitetty kaiteen pylväs.

 Seuraavaksi laitetaan uudet eristelevyt vanhojen tilalle. Se, mitä eristemattoa kukakin käyttää on jokaisen oma asia. Itse päädyin noin sentin paksuiseen eristemattoon Biltemasta. Toisella puolella mattoa on alumiininen pinta joka heijastaa lämpöä mukavasti. Toisella puolella on liimapinta, joka helpottaa asennusta huomattavasti. Hintakaan ei ollut hirvittävä, alle 9€ levyä kohden. Koko kajuutan eristämiseen kului aika tarkkaan 5 levyä, joten kokonaishintakaan ei noussut kauhean korkeaksi.

Uusien eristeiden laitto on melko suoraviivaista hommaa:

Mittaa minkä kokoisia paloja tarvitset, piirrä haluamasi palat eristelevyyn esimerkiksi tussilla ja leikkaa viivaa pitkin mattoveitsellä

Irroita liimapintaa suojaava taustapaperi eristelevystä.

Liimaa eristelevy paikoilleen.

Toista, kunnes koko seinusta on päällystetty eristelevyillä.

Sitten vain rimat takaisin paikoilleen ja homma on valmis.

Ennen rimojen takaisinkiinnitystä voi rimat tietysti hioa ja lakata uudelleen jos niiden kunto sitä edellyttää. Periaatteessa Viivin verhoilurimat olisivat kenties kaivanneet pientä huoltoa, mutta en sitä nyt tässä kohtaa viitsinyt tehdä. Katsotaan sitten uudelleen kun sisustaa ruvetaan kiillottamaan kokoaisuudessaan. Eli joskus parin vuoden päästä. Ja tottakai sama eristyshomma tulee tehdä myös toiselle puolelle jotta kajuutasta saadaan lämmin.


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti