maanantai 16. toukokuuta 2011

Gelcoatvaurion korjaus

Kuten jo aikaisemmin kerroin, Viivin kupeeseen syntyi talven aikana korjausta vaativa gelcoat-vaurio pukin tukitassun painaessa kupeeseen, aiheuttaen halkeamia gelcoattiin. Ja korjattavahan tuokin on ennen vesillelaskua.

Hiushalkeamia. Nämä korjataan.

Ensimmäinen tehtävä on veneen uudelleen tukeminen siten että pääsemme käsiksi myös tassun alla oleviin halkeamiin. Itse laitoin kolme lisätukea, yhden halkeamien molemmille puolille ja yhden metrin verran kölin taakse, suoraan keskilinjasta alaspäin. Myöhemmin laitoin vielä veneen pukin oman tassun halkeamien alapuolelle, kun se siihen helposti taipui.




Kun tuenta on kunnossa on aika hioa halkeamat auki. Itse käytin nauhahiomakonetta, paperin karkeudella 80. Hienommalla paperilla homma kestää ikuisuuden ja lopputulos on sileämpi, joka heikentää myös myöhemmin levitettävän topcoatin tarttumista. Se, kuinka pitkälle haluaa veneenpohjansa hioa, on jokaisen oma asia. Itse hioin halkeamien kohdat lasikuidulle asti ja lähiympäristön maltillisesti alemmas jotta kupeeseen ei jää kuoppia halkeamien kohdalle.

Kun pintaa on hieman avattu, näkyvät halkeamatkin selvemmin.

Hionta alkaa olla valmis.

Sinänsä halkeamia ei olisi välttämätöntä avata kuituun saakka, mutta halusin varmistaa että allaoleva kuitu on terve. Merkkejä oosmoosista ei havaittu, joten voimme siirtyä seuraavaan vaiheeseen.

Seuraava vaihe on hiotun alueen puhdistaminen asetonilla. Älä käytä tärpättiä. Tärpätti on öljypohjainen valmiste, joka sisältää siis itsessään pieniä määriä rasvaa. Asetoni sen sijaan poistaa hyvin pinnasta hiontapölyn ja rasvan jotka estäisivät topcoatin, tuttavallisimmin topparin, tarttumisen alustaansa. Kannattaa käyttää puhdistuksessa puhdasta rättiä, ettei tule vahingossa sotkeneeksi alueelle silikonia tai muuta vastaavaa. Ja jos et halua että käsistä katoaa kaikki rasva, kannattaa käyttää kumihanskoja. Tässä kohdassa mainittakoon että toppari ei sitten tartu myrkkymaaliin. Tämä kannattaa huomioida hiottavan alueen laajuutta ja hiontatarkkuutta miettiessä.

Kun pinta on puhdas, on aika valmistaa gelcoatista, parafiiniöljystä ja kovettajasta topcoat ja ryhtyä sutimaan!

Tarpeet: Asetoni, parafiiniöljy, Gelcoat, kovetin ja kahden millilitran lääkeruisku tarkkaan annosteluun.

Selkeyden vuoksi:

Gelcoat on tavaraa joka on lasikuidun pinnassa. Gelcoat ei kovetu kunnolla ollessaan kosketuksissa ilman kanssa, jonka vuoksi aine soveltuu pääasiassa veneen valmistukseen. Venettä tehdessä Gelcoat jää veneen muotin ja lasikuidun väliin ilmattomaan tilaan kovettumaan. Jos Gelcoattia haluaa välttämättä käyttää pintavaurion korjaamiseen, tulee se peittää levittämisen jälkeen esimerkiksi elmukelmulla ilmakontaktin estämiseksi.

On kuitenkin helpompaa tehdä Gelcoatista Topcoattia lisäämällä siihen 5% parafiiniöljyä ja 2% kovettajaa. Kun Topcoat on levitetty, parafiiniöljy hakeutuu pintaan muodostaen ilmaa läpäisemättömän kalvon. Näin selvitään ilman erillisiä kalvoja.

Sitten vain suditaan topparia niin monta kerrosta kuin hyvältä tuntuu. Yleensä tarvitaan vähintään kaksi kerrosta ennenkuin tuntuu hyvältä. Erilaisista lähteistä katsottuna toppain paksuuden olisi hyvä olla 0,4 - 0,6mm. Olen myös lukenut määritelmän, 400g per m^2. Eli tuon oman vaurioalueeni, jonka pinta-ala on selvästi alle 0,5m^2, peittämiseen tulisi käyttää se 200g topparia. Bilteman purkki oli 250g ja sen sain alueelle leviteltyä kahdella sivelykerralla kun oikein reilusti läträsin. Eri aineiden suhteista ja määristä ja muista yksityiskohdista voi lukea esimerkiksi Terpolin sivuilta. Sieltä löytyy muutenkin loistavia ohjeita lasikuituhommiin.

Kaksi kerrosta topparia takana, loppuhionta ja myrkkymaalaus edessä.

Kun kerroksia on levitetty riittävä määrä, on aika hioa Topcoat tasoon vesihiomapaperilla. Itse käytin karkeutta 600, koska sitä sattui olemaan käsillä. Tässäkin voi jokainen kohdallaan miettiä itselleen riittävän tason. Jos haluaa alkuperäisen tasoisen pinnan, tulisi käyttää vähintään karkeutta 1200. Jotkut lähteet suosittelevat myös hiontapastan käyttöä puleeraamiseen ja sitten tietysti vaha pintaan viimeistelynä. Jos kyseessä on kilpavene, tulisi hionnan olla tietysti tasaisempi kuin retkiveneessä. No, Viivissä vauriokohdat jäävät pitkälti myrkkymaalin alle ja suunnitelmissa on koko pohjan hiominen ensi kaudelle, joten en jaksanut tällä kertaa hifistellä.

Rajausteippi on ehkä helpoin kohdistaa yläpuolella olevaan siniseen linjaan. Ja sinistä topparia en tätä varten hanki!

Sitten vain tarkka rajaus maalarinteipillä, myrkkymaali pintaan ja homma on valmis. Poista paalarinteippi vielä kun myrkkymaali on märkää. Eli heti maalauksen jälkeen. Ja kuten aina, ostamasi sininen myrkkymaali ei ole lähelläkään sitä sinistä myrkkymaalia jolla pohja on muuten maalattu. Kunhan pohjan myrkkymaali on kuivunut niin otan valmiista työstä kuvan ja lisään sen tänne iloksenne.

Edit: Eli tälläinen tuosta loppujen lopuksi sitten tuli. Sininen raita vesilinjan yläpuolella jäi nyt tuommoiseksi erityistuntomerkiksi kun ei ollut sopivaa sinistä topparia tai komponenttimaalia. Ja jokatapauksessa ensitalven / kevään aikana on tarkoitus hioa ja uudistaa koko kupeet ja pohja, joten ei nyt olla niin turhantarkkoja.

vesillelaskua vaille.

3 kommenttia:

  1. Hei, löysin sattumalta blogisi ja huomaan että olemme tehneet vastaavia projekteja samanlaiselle veneelle. Muun muuassa pohjan epoxikäsittely on minulle tutta talvesta 2009-2010. Ei kovin hauska homma, mutta palkitsevaa kun katsoo jälkeä. Kaikki septit ja sähköt on myös hoidettu.

    Vene on nyt myyty mutta minun blogista löytyy muutama kuva jos kiinnostaa. Esimerkiksi myynti-ilmoituksesta:
    http://pappanochhavet.papper.fi/myydaan-avance-245/

    Pääsivu on ruotsiksi. Sieltä löytyy "båt"-, ja "segling"-kategorioista kuvia venehuollosta ja purjehduksista.

    VastaaPoista
  2. Kiitos vinkistä! Pitää tutustua kunhan kerkiää. Tulee sitten samalla prepattua toista kotimaistakin. Sähköjä pitäisi minunkin uusia keväällä, mahdollisesti parempaa panelia, lataussäädintä ja akustoa.

    Ja sitten kuin vielä kerkeäisi kirjoittelemaan tännekin joskus jotain... viime kesän projekteista on ainakin Lazy Jack ja muutama muukin homma kirjoittelematta...

    VastaaPoista
  3. Mukava lukea näistä korjaustoimenpiteistä. Meilläkin on vene, jota pitäisi kunnostaa. Ainakin uusi Volvo Penta vetolaite tulee hankkia. Samalla myös maalia korjaillaan. https://s-marin.fi/

    VastaaPoista