keskiviikko 25. toukokuuta 2011

Viivi on laskettu vesille ja masto on nostettu!

Kuumeisen huoltokevään jälkeen Viivi on viimein saatu laskettua omaan elementtiinsä, eli mereen! Laskusta selvittiin ilman suurempia kommelluksia, joskin lasku viivästyi päivällä moottorin käynnistysongelmien vuoksi. Kaikki vaivat lähtivät kuitenkin kaasuttimen ja polttoainejärjestelmän huolellisella puhdistuksella ja tuoreella bensalla.

Niin se Viivi nousee!

Itse laskusta vastasi tuttuun tapaan kuljetusliike Karttunen omalla rautaisella ammattitaidollaan. Jotenkin jo 25 jalkaisen veneen "lentäminen" ilmojen halki on jännittävää katseltavaa, etenkin kun itse ei asioiden etenemiseen voi vaikuttaa.


Voiton puolella, eli veden yläpuolella!

Nopean läpivientien vedenpitävyyden tarkastuksen jälkeen irroiteltiin nostoliinat ja suoritettiin leppoisa tunnin siirtoajo Rajasaaresta omaan laituriin Merihakaan. Kuukausien ahertamisen jälkeen, kun viimein ohjastaa venettä auringon paistaessa pitkin Helsingin rantoja, tehty työ tuntuu todella vaivan arvoiselta.


Kaivarin ranta mereltä katsottuna.

Kaksi päivää laskun jälkeen olikin jo aika nostaa masto pystyyn ja iloita saavutuksista. Muutama tunti meni leppoisasti kun yritti muistaa missä mikäkin vantti ja köysi syksyllä mastia laskiessa oli. Syksyllä, mastoa laskiessa otin kyllä valokuvia sieltä sun täältä, mutta puhelimen vaihdon yhteydessä kännykameralla otetut dokumentit ovat kadonneet. Merkkasin myös erinäisiä köysiä maalarinteipillä ja tussilla. No, maalarinteipit olivat kyllä paikoillaan, mutta tussista ei ollut enää jälkeäkään. Loogisella päättelyllä kuitekin jokainen köysi ja vaijeri löysi paikkansa ja maston nosto saattoi alkaa.

Odottelemassa omaa vuoroa Karttusen käsittelyyn.

Itse maston pystytyshän on selvää ja nopeaa touhua. Nosturi kiinni mastoon, masto ilmaan ja pystyyn omalle paikalleen. Avancen mastoa ei kiinnitetä kanteen mitenkään. Sitten vain vantit kiinni, aloittaen edestä rullagenoasta. Koko hommaan kului aikaa alle 10 minuuttia, jonka jälkeen tietysti vielä puolisen tuntia omalla laituripaikalla tarkempaan titraamiseen ja kiristelyyn.

Lopultakin Viivi näyttää taas purjeveneeltä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti