keskiviikko 25. toukokuuta 2011

Nostimen vaihto osa 1 - Maston kehrät

Viivissä on alunperin aikansa mukaiseen tapaan vaijerilla toteutettu ison nostin. Eli purjeen yläreunaan kiinnitettävä pää on vaijeria, joka sitten jossain vaiheessa matkaa vaihtuu köydeksi josta purjeita nostettaessa saa mukavamman ott een kuin vaijerista. No, jostain syystä Viivin ison nostin on kuitenkin pari metriä liian lyhyt. Esimerkiksi jos yötä vasten ajattelee kiinnittävänsä nostimen ulkolaidan kaiteeseen jottei nostin yöllä kolisisi mastoa vasten, on riskinä koko nostimen häviäminen maston sisään. Koska nostimen köysiosa on muutenkin jo varsin kulahtanut, vaihdettiin isopurjeen nostin uuteen seuraavia työvaiheita noudattaen.

Projektia varten on hyvä varata ainakin seuraavat asiat:
-uusi nostin (~25m)
-pleissaus- ja rihmaustyökalut
-sivuleikkurit / jakoavain
-uusi pylpyränkehrä (kehrät)

Koska vanha nostin on ollut vaijerinostin, on maston huipussa oleva pylpyrän kehrä (siis se pyöreä rissa jonka kautta nostin kulkee) vaihdettava vaijerimallista köysimalliseksi. vaijerimallin kehrän ura on selvästi terävämpi ja syvempi, joka johtaisi köysinostimen ennenaikaiseen kulumiseen. Ja koska uusi kehrä ei maksa edes kymppiä, kannattaa se ilman muuta vaihtaa vaikka vaihtamisessa vähän hommaa onkin. Vaihtaminen on tietenkin helpointa maston ollessa kaadettuna, joka lienee sanomattakin selvää. 

Lukkomutterit ovat kiinni maston sivuilla näkyvissä taivutetuissa pulteissa.
 
Ensimmäinen tehtävä on vanhan kehrän vaihto, jonka suorittamiseksi täytyy irrottaa maston huippu. Tämä tapahtuu irrottamalla kaksi suurta lukkomutteria ja nostamalla maston huippu irti, nostimen ja puominkannattimen varaan roikkumaan.

Hämähäkkejä, männynkäpyjä ja oravannahkoja maston täydeltä...
Kas näin. Maston huipun voi toki myös pujottaa nostimista irti.
 
Seuraava homma on irrottaa vanhat kehrät paikoiltaan. Jos kehrät ovat kiinni lukkotapin ja sokan avulla, homma on helppo. Jos taas ei, kuten minun tapauksessani, niin joutuu askartelemaan aika paljon enemmän. En tiedä miten Avancen laita yleensä on, mutta ainakin Viivissä lukkotapin tilalla oli alumiinista ja kuparista valmistettu, jonkinnäköinen kiilattu tappi, jonka irroittaminen ei lyömällä onnistunut vaikka kuinka olisi käyttänyt lyöntituuraa ja vasaraa. Lopulta päätin sahata tapin poikki kehrien molemmilta puolilta ja vasaroida jäljelle jääneet nysät irti tapin rei'istä.


Uudet kehrät ovat paikoillaan.

Sitten vain uudet kehrät vanhojen tilalle. Kiinnitys lukkotapilla, jotta vaihtaminen olisi vastaisuudessa helpompaa, jos vaihtoon joskus tarvitsee ryhtyä. Ole tarkkana kun laitat kehriä paikoilleen, etteivät nostimet mene jostain väärästä välistä. ja aiheuta myöhemmin ongelmia. Uudet kehrät ovat jonkin verran,  noin 1,5mm, vanhoja leveämmät. Tämä johtaa siihen että aikaisemmin kehrien välissä ollut kapea vesivanerinkappale ei enää mahdu paikoilleen. Tämä taasen voi johtaa siihen, että nostimet sotkeentuvat toisiinsa helpommin. Koska toinen nostin on itseasiassa puomin kannatin, jota ei juuri tule edestakaisin kiskottua, en usko välipalan puuttumisen johtavan kovinkaan suuriin ongelmiin. Tämä selvinnee lopullisesti kesän mittaan ja jos ongelmia esiintyy niin syksyllä sitten rakennellaan asiaan ratkaisu.

Sitten vain maston huippu uudelleen kasaan ja mutterit kireälle. Tuo kuvassa oleva metallinen lenkura on Windexin kiinnitysjalka. Tässä vaiheessa voi halutessaan kiinnittää Windexinkin, mutta suosittelisin Windexin kiinnittämistä vasta viimetingassa ennen maston nostoa. Näin voi minimoida herkän mutta kohtuullisen arvokkaan laitteen vaurioitumisriskiä.

Kehrät on vaihdettu!

Seuraava vaihe on itse nostimen vaihtaminen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti