perjantai 7. kesäkuuta 2013

sähköremontti osa1. Lähtötilanne.

Jo pitkän aikaa olin katsellut Viivin sähköjärjestelmän kuntoa ja ollut sitä mieltä että asialle tarvitsee tehdä jotain. Päätös uusinnasta oli ollut mielessä jo kaudella 2012, mutta toteutus venyi kuitenkin keväälle 2013. Sähköremppa oli perusteellinen. Otin jotakuinkin kaikki johdot ulos ja laitoin uutta tilalle. Osa hyväkuntoisista kaapeleista kierrätettiin takaisin kuntotarkastuksen jälkeen, näitä olivat sisävalojen johdot ja päävirtakaapelit.

Tämä ensimmäinen osa sähkörempasta esittelee lähtötilanteen muutamalla kuvalla. 


Maston juurella oleva läpivienti koneajovalolle. Tiivisteet aika valmiit eikä kontaktia hapettuneista pinnoista saatu.

Pääkatkaisija, sitlootan penkin alla. Hankala paikka, älä kysy mitä nuo kaikki johdot ovat.

Tämänhetkinen maasähköjärjestelmä. Kiinteä asennus luvassa kunhan ehdin.

Koko järjestelmä on maadoitettu pääkatkaisijasta maihin. Syy on minulle epäselvä, kun ei Viivissä ole sisäkonetta.

Volttimittari, ei näytä varsinaisesti jännitettä, mutta toimii sen verran että näki onko sähköt päällä vai ei.

Alkuperäinen sulaketaulu ja nollakisko. Ei mitään hajua mikä johto menee minnekin.

johtokytkentöjä istumalaatikon vasemmalla reunalla, penkin kannen alla.

Johtospagetti kaiun ja entisen (toimimattoman) lokin takana.

Kytkentärasia vessan takaseinällä. Suurin osa johdoista liittyy sisävaloihin.

Tässä siis lähtötilanne josta toimivaa ja luotettavaa sähköjärjestelmää rupesin askartelemaan. Toimenpidelistalla oli pääkatkaisijan siirto, hapettuneiden johtojen ja kytkinten vaihto sekä sulaketaulun ja volttimittarin uusiminen. Perusperiaatteina oli mahdollisimman vähäinen jatkoliitosten teko, esteettisyys ja yksinkertaisuus.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti