Pääsiäinen, tuo veneenomistajan suosikkipyhä sattui tänä vuonna mitä parhaimpaan aikaan kelien puolesta. Nelipäiväinen viikonloppu noin 15 asteen lämmössä auringon helliessä keväthuoltojen tekijää. Jäät sulivat rannoilta silmissä, eikä maanantaina talvesta ollut enää jäljellä kuin haalea muisto! Mikäs se sen mukavampaa? Kuten arvata saattaa, Rajasaaren telakalla on pääsiäisenä ollut kova tohina viimeistenkin veneenomistajien aktivoituessa keväthuollon askareisiin.
Pyhien aikana on tullut puuhasteltua yhtä sun toista, suurimpana saavutuksena mainittakoon imutyhjennettävän septin valmistuminen! Tässä projektissa olikin puuhaa yllin kyllin, mutta lopulta tuli valmista ja oikeastaan ainakin omasta mielestäni varsin kompaktin ja siistin näköinen kokonaisuus! Enää kaakelit paikoilleen, niin avot! Kyllä kelpaa! Tarkempia selostuksia on luvassa myöhemmin.
Muina pienempinä projekteina selviteltiin kannen läpi jostain tihkuvan veden alkuperää, sekä hiottiin ja lakattiin irrotettavat lattiat ja sivupenkkien, sekä keulapiikin alla olevien laatikoiden kannet. Tähän saatiin sopivasti käytettyä kellarista löytynyt vajaa purnukka punaruskeaksi sävytettyä Unica Superia. Pohjankin ehdin hiomaan ja paikkamaalaamaan myrkkymaalinjämällä joka myös löytyi kellarin tyhjennyksen yhteydessä. Tätä tehdessä vastaan tuli kuitenkin harmillinen takaisku, joka nyt näyttäisi viivästyttävän vesillelaskua parilla viikolla.
Mitä siis löytyi, kysyy utelias lukija tässä kohdassa? No, vasemmalla kupeella, venepukin taaemman tassun kohdalla on gelcoatissa halkeamia jotka kiertävät tukitassua kehämäisesti. Halkeamat ovat hiuksenohuita, toiset muutaman sentin mittaisia, pisimmät yli 40cm pitkiä. Ja koska Gelcoat on kerros joka pitää veden ulkopuolella (lasikuituhan ei ole vedenpitävää vastoin yleistä uskomusta), tulee vaurio korjata ennen vesillelaskua lasikuituruton välttämiseksi. Itse lasikuitu on toki ehjä. Kyseessä on vain pintavaurio joka syntyy, kun veneen kupeen joustaessa lasikuitua kovempi Gelcoat-kerros halkeaa. Koska korjaus vie hieman aikaa, näyttäisi laskupäivä nyt siirtyvän muutamalla viikolla.
Mikä vaurion sitten on aiheuttanut? Mitään yksittäistä syytä asiaa pohtinut delegaatio ei keksinyt, yleisimminhän tällainen vaurio johtuu virheellisestä tukemisesta telakoinnin ajaksi. Jos vene esimerkiksi olisi vinossa, tai tukitasuja olisi kiristetty liikaa, voisi näin käydä. Itsehän en tällaiseen tietenkään sorru ja kuljetusliike Karttunenkin hoiti oman leiviskänsä mallikkaasti telakoinnin aikana. Näin ollen syyllinen on varmaankin joku voimakkaista talvimyrskyistä joita viime talvena riitti tuulisessa Rajasaaressa. Oli syy mikä tahansa, vaurio on syntynyt ja tullaan korjaamaan pikimmiten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti